Juhannus! Olen
lähdössä kaveriporukalla Etelä-Pohjanmaalle tekemään asiaan kuuluvia taikoja
ja tuijottelemaan tulia, mutta vielä ollaan tiiviisti töissä kiinni. Tiistaina
oli deadline tabloid-materiaalille ja sen jälkeen saunomista, hyvää ruokaa ja
oleilua Viikinsaaressa. Eilen aika meni supernopeasti juoksevien asioiden
kanssa. Nyt tuli kuitenkin sopiva väli vilkaista taas elokuista Offin
ohjelmistoa.
Edelliseen
merkintääni viitaten myös Centria ammattikorkeakoulun Esittävän taiteen
koulutusohjelma Kokkolassa lakkautetaan. Viime syksynä aloittaneet opiskelijat ovat
viimeiset teatteri-ilmaisun ohjaajat, jotka koulusta valmistuvat. Jos oikein
ymmärsin, niin mikäli tuo mainitsemani Metropolian lakkautus toteutuu,
teatteri-ilmaisun ohjaajia valmistuu enää ainoastaan Turun Taideakatemiasta,
jossa koulutus on sekavanoloisesti linkitetty sirkuspuoleen.
Kuva Saara Kauppinen |
Ryhmä Centrian
opiskelijoita tuo Offiin Laura Gustafssonin Anomalian
(2011). Näytelmä on Gustafssonin
teatteritaiteen maisterin opinnäytetyön taiteellinen osio, jota ei ole aiemmin
esitetty missään teatterissa. ”Kirjallisessa opinnäytteessäni
käsittelen näytelmäkirjailijan mahdollisuuksia työllistyä ja hankkia elantonsa kirjoittamalla.
Olen asettanut itselleni kysymykseksi, voiko näytelmäkirjailijan ammatilla
tulla taloudellisesti toimeen. Yhtenä esimerkkitapauksena käytän sitä, miten
olen yrittänyt saada taiteellista opinnäytettäni Anomaliaa ammattiteattereiden
ohjelmistoon puolentoista vuoden ajan siinä onnistumatta”, kirjoittaa
Gustafsson opinnäytetyönsä tiivistelmässä. Itse työtä en saanut yrityksistä
huolimatta mistään auki.
Joensuun
kaupunginteatterin Teatteriklubilla luettiin Anomalia toukokuussa 2013 ja
keskusteltiin siitä ”näytelmänä jota yksikään teatteri ei hyväksy
ohjelmistoonsa”. Laura Gustafsson oli itse keskustelemassa näytelmästään
Tampereen Teatterikesän Finnish Showcasessa 2011. Nyt harmittaa etten ole
voinut osallistua näihin keskusteluihin.
Mikäs se sellainen
näytelmä on, joka ei kelpaa kenellekään? Gustafssonin alun perin näytelmäksi
kirjoittama Huorasatu menestyi
romaanina (oli ehdolla sekä Finlandian että Helsingin sanomien
esikoiskirjailijapalkinnon saajaksi) ja sitä esitettiin päivitettynä versiona
myös KOM-teatterissa. Laadusta ei ole kyse. Näin Huorasadun ensimmäisen näytelmäversion Teatterikorkeakoulun
teatterissa. Käsikirjoitus oli ilahduttavan jotain-ihan-muuta. Mustanhauska,
mutta ehdottoman kantaaottava. Harvasta esityksestä muistan vuosia jälkeenpäin
niin monia yksityiskohtia kuin Huorasadusta. Ja se oli ensimmäinen versio.
Konkreettisimman synopsiksen Anomaliasta löydän Finnishplays -sivustolta englanniksi. Yritin
tiivistää jotain suomeksi, mutta tuntui että sanat loppuivat kesken. Minun
pitäisi edes lukea tämä näytelmä voidakseni kirjoittaa siitä jotain; en halua olettaa mitään. Anomalia ilmestyy syksyllä myös
romaanina. Intokustannuksen sivuilta: "Anomalia antaa äänen niille, jotka eivät
puhu ja joita ei siitä syystä kukaan kuuntele. Mutta se on hyvin vaikeaa. Miten
kirjoitetaan kielellä, jonka käyttäjät eivät kirjoita. - - Jos jostain ei voi
puhua, eikö siitä juuri silloin pidä puhua. Koska ihmiselle lajityypillistä
sielua ei voi tieteellisesti todistaa, pitäisikö muutenkin pidättäytyä
tarkastelemasta ihmistä luonnontieteellisestä näkökulmasta.” Laura
Gustafssonilla ja kuvataiteilija Terike Haapojalla on myös yhteinen
taiteellistieteellinen hanke, jossa tutkitaan maailmanhistoriaa eläinten
näkökulmasta.
Jos jostain ei voi puhua, eikö siitä juuri silloin
pidä puhua. Niinpä. Offiin osallistuva Centria AMK:n ryhmä kirjoittaa
esittelytekstissään: ”Laitetaan ihminen ja petoeläin samalle viivalle – kumpi
pystyy pahempaan tai parempaan? Jos hyvyyttä pidetään lähtökohtana, onko pahuus
aina poikkeama? Anomalia näyttää pahan inhimillisen puolen. Pääosan saavat
susilapset, eläin ihmisessä ja inhimillisyys eläimessä, Baby Peterin
murhatragedia, meitä hoitavat viranomaiset ja ihan tajuton elämänjano. Toinen
elää kokeakseen elämää, toinen selviytyäkseen.”
Pakkohan tämä on nähdä.
Centria AMK, Esittävän taiteen
koulutusohjelma
Anomalia
Käsikirjoitus Laura Gustafsson, ohjaus Sanja Laaninen
Teatteri Tapio (1 h)
Pirkankatu 18, 33230 Tampere
Su 11.8. klo 16.00 & 19.00
Liput 7/5€ (opiskelijat, eläkeläiset), K-13
Lippuvaraukset Tampereen Teatterikesä (03) 223 1066
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti