tiistai 23. heinäkuuta 2013

Unta ja valvetta La Stradan kesäyössä


Kuvat Aino Simola

Toimistolla taas. Väki on palannut lomalta ja täällä oikein kuhisee. Kun ennen lomaa sai ”kaiken tehtyä”, on nyt taas sitäkin enemmän uutta tekemistä. Yritän ehtiä päivittää blogiakin jossain välissä, mutta tänään olen oikeastaan palaveerannut koko päivän ja kalenteri ja muistilaput pursuavat.

Vuonna 2009 perustettu, Suomen ainoa kehitysvammaisteatteri La Strada toimii tällä hetkellä Teatteri Tapion tiloissa. Anu Panulan luotsaama ryhmä on tarttunut neljäntenä produktionaan Shakespearen Juhannusyön uni-näytelmään (Matti Rossin käännös). Kokoonpanossa vierailevat ammattinäyttelijät Riikka Papunen sekä Kirsi Nurminen sekä neljä harrastajanäyttelijää La Stradan kahdentoista kehitysvammaisen näyttelijän lisäksi. Musiikki on kapellimestari Jorma Panulan käsialaa, ja kuusihenkinen orkesteri on koottu opiskelijoista ja ammattimuusikoista.

La Strada -teatteri on saanut vuonna 2011 Tampereen Kulttuuriteko -palkinnon. Kuntalaiset voivat vapaasti ehdottaa palkittavaa. La Stradan ohjelmistossa oli tuolloin kotimainen näytelmä, myös OFF Tampereessa mukana ollut Laulu Tulipunaisesta kukasta. Näytelmä sai paljon kiitosta ja kehuja. Palkinnon perusteluissa mainittiin myös teatteriharrastuksen aikaansaamat onnistumisen tunteet ryhmäläisissä sekä yhteisöllisyys ja kehitysvammaisten kulttuuritoiminnan järjestäminen. Tästä kirjoitin aiemmin Legioonateatterin yhteydessä. Teatteriharrastus tarjoaa paitsi mukavaa puuhaa ja yhdessäoloa, myös auttaa voittamaan pelkoja sekä tuo iloa ja onnistumisen kokemuksia palkiten niin tekijänsä kuin kokijansakin. 


Luin Aino Simolan opinnäytetyön Mikkelin ammattikorkeakouluun. Simola suunnitteli ja pääasiassa valmisti Juhannusyön unen puvustuksen osana opinnäytetyötään. Itse asiassa kiinnitinkin huomiota keijujen heleisiin mekkoihin nähdessäni valokuvia esityksestä. Roolien kirjon ja runsauden ansiosta Simolalla on ollut paljon töitä – noin suuren fantasiajutun puvustaminen pienellä budjetilla on varmasti ollut haastavaa. Simolan työstä käy muutenkin ilmi paljon näytelmän valmistamiseen liittyviä vaiheita ja yksityiskohtia. Hän ottaa hienosti huomioon näyttelijöiden erityistarpeet vaatteiden istuvuudesta ja mukavuudesta henkilökohtaisiin värimieltymyksiin.

Kehitysvammaisteatteri La Stradan toiminnanjohtaja Paula Hakamaa toimii myös Juhannusyön unen kuiskaajana. Häntä on kehuttu työstään – jos näyttelijä unohtaa vuorosanansa, on turvallista tietää, että apu on lähellä. Itse näytellessäni tai esiintyessäni pelkään eniten vuorosanojen unohtamista. Tyypillistä ja inhimillistä, vaikka aina pienistä unohduksista selviää. 

Kerran olin lausumassa Saila Susiluodon runoa eräässä opiskeluun liittyvässä esiintymisessä. Astuin ensimmäisenä yleisön eteen. Olin jankuttanut runoa päässäni koko aamupäivän, koska eihän runoa voi improvisoida. Se on pakko muistaa. Aurinko valaisi suuren salin ja näin yleisössä joukon hyviä ystäviäni. Olin juuri aloittamassa, kun jonkun puhelin soi. Seurasi päivittelyä, hälinää ja levottomuutta. Sen jälkeen hiljaisuus, uusi keskittyminen. Aloitus.

En muistanut yhtään, miten runo alkoi. Katsoin yleisöä. Pölyhiukkaset välillämme lennähtelivät kevätvalossa tuskallisen hitaasti. Mietin miten sanoisin että tästä ei nyt tule mitään. Sitten yleisössä istunut ohjaajamme Kirsi-Kaisa Sinisalo lausui rauhallisesti, kuuluvalla äänellä runoni ensimmäisen säkeen. Sain siitä kiinni ja pystyin jatkamaan. Kyse oli kaikkea muuta kuin kuiskaamisesta – joka ikinen yleisöstä kyllä huomasi ja kuuli, että minua piti auttaa. Hetki oli kuitenkin lohdullinen.

Kehitysvammaisten ihmisten kanssa työskennelleet sanovat usein, että heidän suoruudestaan, välittömyydestään ja tunteiden ilmaisustaan olisi jokaisella oppimista. Eräs nainen teki opinnäytetyönsä yhteydessä teatteria kehitysvammaisten kanssa, ja kiinnitin huomiota hänen kertomukseensa luottamuksen syntymisestä. Ryhmästä tuli tiivis ohjaajaa myöten, eikä toisiin pelätty tukeutua. Myös pettymyksistä ja peloista puhuttiin avoimesti. Oma kokemukseni on, että joskus produktiota aloitettaessa unohdetaan ryhmäytyminen kokonaan ja aletaan suoraan lukea käsikirjoitusta. Kuinka voi heittäytyä, kun ei edes muista vielä vastanäyttelijän nimeä? Ei riitä, että ohjaaja tietää kaikki näyttelijänsä entuudestaan. Ryhmäytyminen on tärkeää missä tahansa projektissa, ja ohjaajien tulisi kiinnittää dynamiikan muodostumiseen huomiota. Se ei välttämättä synny itsestään.  

Juhannusyön uni on ihana näytelmä. Kesäyössä lempi leiskuu, kohteet vain vaihtuvat, ja menninkäiset ja keijut kulkevat mättäillään kujeillen ja leikkien. Ateenassa odotetaan herttua Theseuksen ja amatsonien kuningatar Hippolitan häitä. Nuorilla on omat kriisinsä ja teatteriseurue valmistelee ohjelmaa häihin, mutta pinnan alla tapahtuu paljon muutakin. Juhannusyön uni on elon ja rakkauden ylistys unen ja valveen rajamailta.



Kehitysvammaisteatteri La Strada

Juhannusyön uni 

Teatteri Tapio (2 h)

Pe 9.8. ja la 10.8. klo 18.00

Liput 20/10 € 

Lippuvaraukset puh. 045 310 2931 tai (03) 223 1066

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti